Paralympic Science Support NL logo Topsport Topics

De relatie tussen classificatie en belasting bij paralympische teamsporten

Wat is er in de wetenschappelijke literatuur bekend over de relatie tussen classificatie en fysieke belasting binnen paralympische teamsporten, zoals rolstoelbasketbal en rolstoelrugby? Concreet: in welke mate verschilt de benodigde trainingsprikkel tussen spelers met een lage classificatie en spelers met een hoge classificatie? En bestaan er richtlijnen of percentages die aangeven hoeveel minder of meer trainingsbelasting passend is per classificatiegroep?
-

Classificaties in paralympische teamsporten

Elke Paralympische sport heeft zijn eigen classificatiesysteem  datsporters categoriseert op basis van hoe de omvang en aard van hun beperking hun vermogen om sportspecifieke vaardigheden uit te voeren beïnvloedt 1. Paralympische teamsporten zoals rolstoelbasketbal en rolstoelrugby werken met sportspecifieke classificaties die de mate van rompstabiliteit, balans, kracht en functioneel bereik representeren. Bij rolstoelbasketbal worden de beperkingen gescoord van 1.0 (laagste functie) t/m 4.5 (hoogste functie) en bij rolstoelrugby van 0.5 t/m 3.5 in stappen van 0.5.

Invloed van classificatie op prestaties, belasting en activiteitsprofielen

Uit de literatuur blijkt dat sporters met een hogere classificatie gemiddeld 2-6

  1. Beter scoren op prestatiemetingen zoals sprinttests en specifieke mobiliteitstests.
  2. Meer externe output leveren (grotere afgelegde afstand, hogere pieksnelheden, meer acceleraties).
  3. Efficiënter bewegen, waardoor dezelfde externe belasting vaak leidt tot een lagere relatieve interne belasting (bijvoorbeeld lagere %HRmax of lagere sRPE)7,8.

Daarnaast laten studies zien dat activiteitsprofielen systematisch verschillen per klasse 2: hogere klassen leveren structureel meer werk in hoge-intensiteitszones, terwijl lagere klassen meer tijd besteden in lagere snelheidszones of specifieke acceleratie-/deceleratiepatronen, afhankelijk van hun functionele mogelijkheden.

Bestaat er een vaste regel of percentage voor de hoeveelheid training per classificatiegroep?

De wetenschappelijke literatuur biedt geen uniforme procentregel zoals ‘klasse 1 doet 30% minder volume’ of ‘klasse 4.5 doet 20% meer hoge-intensiteitswerk’. Daar zijn twee redenen voor 7-9:

  1. Er is contextafhankelijkheid: verschillen tussen classificaties variëren per sport, per type oefenvorm, per uitkomstmaat (afstand, vermogen, acceleraties) en ook per technische afstelling van de rolstoel.
  2. Er is individuele variatie binnen dezelfde classificatie: niet alle sporters binnen dezelfde klasse hebben dezelfde mobiliteit, kracht, sportervaring of rijtechniek.

Daarom adviseren onderzoekers geïndividualiseerde load-managementstrategieën, ondersteund door monitoring, in plaats van vaste reductie- of verhogingspercentages per klasse. Het is wel aannemelijk dat sporters die minder interne belasting ervaren bij eenzelfde taak, over het geheel genomen een grotere trainingsprikkel nodig hebben om een vergelijkbare adaptatie te bereiken 7.

Praktische coaching-richtlijnen

Hoewel er geen standaardpercentages bestaan per classificatie, bestaat er brede consensus over de principes voor optimale training binnen gemengde paralympische teams 8-11:

  • Monitor externe belasting (afstand, snelheid, acceleraties, vermogen/IMU-data) én interne belasting (HR, %HRmax, sRPE). Vergelijk hierbij trends over tijd per speler, niet alleen tussen classificaties. Kijk bijvoorbeeld naar de verhouding tussen externe en interne belasting: een lage externe belasting + hoge interne belasting = indicatie voor bijsturing.
  • Gebruik snelheid/vermogen-zones die passen bij de individuele mogelijkheden van elke speler, niet één uniforme zone-indeling voor het hele team. Baseer deze zones op tests (bijvoorbeeld sprint, mobility tests, Yo-Yo varianten).
  • Schrijf intensiteit voor, niet alleen volume. Voor spelers met lagere classificaties kan dezelfde oefening relatief zwaarder zijn. De intensiteit dient hierbij dus aangepast te worden (bijvoorbeeld kortere intervallen, iets langere rust, technisch minder complexe taken).
  • Stoelafstelling, grip, zithoogte en camber beïnvloeden de efficiëntie aanzienlijk en daarmee de benodigde trainingsprikkel. Houdt hiermee daarom ook rekening bij het plannen van de trainingsbelasting.

Bronnen

  1. Wileman, T.M., McKay, M.J., Hackett, D.A., Watson, T.J., Fleeton, J., and Fornusek, C. (2025). Guiding Evidence-Based Classification in Para Sporting Populations: A Systematic Review of Impairment Measures and Activity Limitations. Sports Med. 55, 341-391. 10.1007/s40279-024-02132-y.
  2. Rhodes, J.M., Mason, B.S., Malone, L.A., and Goosey-Tolfrey, V.L. (2015). Effect of team rank and player classification on activity profiles of elite wheelchair rugby players. J. Sports Sci. 33, 2070-2078.
  3. Hernández-Beltrán, V., Castelli Correia de Campos, L.F., Espada, M.C., and Gamonales, J.M. (2024). Sports performance analysis of wheelchair basketball players considering functional classification. Applied Sciences 14, 5111.
  4. Snyder, L., Goods, P.S., Peeling, P., et al. (2024). Contribution of Physical Characteristics to Game Performance in Male Wheelchair Basketball Athletes at the Tokyo Paralympic Games. J Strength Cond Res 38, e579-e586.
  5. Soylu, Ç., Yıldırım, N.Ü., Akalan, C., Akınoğlu, B., and Kocahan, T. (2021). The relationship between athletic performance and physiological characteristics in wheelchair basketball athletes. Res. Q. Exerc. Sport 92, 639-650.
  6. Gil, S.M., Yanci, J., Otero, M., et al. (2015). The Functional Classification and Field Test Performance in Wheelchair Basketball Players. J Hum Kinet 46, 219-230. 10.1515/hukin-2015-0050.
  7. Olasagasti-Ibargoien, J., Bidaurrazaga-Letona, I., and Gil, S.M. (2024). Cardiac responses and load during training and competition in wheelchair-basketball players. European Journal of Human Movement 53.
  8. Hernández-Beltrán, V., Ibáñez, S.J., Espada, M.C., and Gamonales, J.M. (2023). Analysis of the external and internal load in wheelchair basketball considering the game situation. Applied Sciences 14, 269.
  9. Seron, B.B., de Carvalho, E.M.O., and Greguol, M. (2019). Analysis of physiological and kinematic demands of wheelchair basketball games—a review. J Strength Cond Res 33, 1453-1462.
  10. Iturricastillo, A., Granados, C., Los Arcos, A., and Yanci, J. (2017). Objective and subjective methods for quantifying training load in wheelchair basketball small-sided games. J. Sports Sci. 35, 749-755.
  11. Deves, M., Sauret, C., Alberca, I., et al. (2024). Activity Identification, Classification, and Representation of Wheelchair Sport Court Tasks: A Method Proposal. Methods and Protocols 7, 84.

Auteur(s)

Topsport Topics
vraag en antwoord